דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך התנהלות נגד האינטרס הציבורי מטיבה עם הפוליטיקאים 

מאת    [ 03/01/2012 ]

מילים במאמר: 786   [ נצפה 1998 פעמים ]

על הכותר משנה הזה, למדתי מן ה – THE ECONOMIST הבריטי, שראיין את המחבר, אלסטר סמיט, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת ניו יורק, (גרף בעבר כמה פרסי אקדמיה בין לאומיים נחשבים, הן באמריקה והן באירופה).

 

ב"מדריך לדיקטאטור" שחיבר, הוא מנסח את עיקרי התזה: "מנהיגים אינם פועלים להטיב עם העם והאינטרס הלאומי אינו מעניין אותם, העניין היחיד שלהם הוא להשאר בשלטון וזהו".

 

זו אמנם לא חדשה מרעישה, אולם הניתוח ההיסטורי והעכשווי של המחבר על ההתנהלות של הפוליטיקאים בכל מיני מקומות על פני הגלובוס, והמסקנות בעקבותם, שאנחנו, כלומר כל מי שמובלים באף על ידם, לגמרי אידיוטים, היא לא רק חדשה אלה אמת אבסולוטית, שמרבית בני האדם לא מסוגלים לקבל ואו אף לראות, בעקבות פעלולים, טריקים וספינים, שהפוליטיקאים מציפים את החוויה הציבורית והפרטית בם.

 

למעשה את עיקר עצותיו של המחבר אפשר לסכם כך: "תרמוס אותם, תשפיל אותם ותחזיק אותם תמיד קצר ורעבים, כי כך, כל טפטוף של הנחה, אפילו ממש במסורה, תיוחס לך, למנהיג שמציל אותם בעיתוי גאוני, רגע לפני החורבן נניח".

 

צאו וראו גבירותיי ורבותי, כמה האיש הזה צודק, אפילו ביחס למדינתנו הנאורה ולהתנהלות המנהיג הדגול שלנו בה:

 

מעת המחאה החברתית הגדולה, מחירי כל המוצרים עלו בממוצע בכ –% 20  בעת ששכרנו לא השתנה אפילו בפרומיל בודד או שבריר של פרומיל וגם המדד נשאר פחות או יותר כפי שהיה.

 

חלק מן המוצרים עלה בעשרות רבות של אחוזים.

 

ברשתות המזון הגדולות, מחירי המטרנה והחיתולים עלו ביותר מעשרים אחוז. הירקות והפירות הפכו למצרך מותרות. (אגב, עיקר העליות הן בדמי התיווך הקמעוניים שהולכים לכיסם של פיגרו – דנקנר והספר המתלמד, מר וויסמן).

 

על העלאת המס על הסיגריות, (על שום מה ולמה?), גזרו קופון היבואנים והמפיצים ואפילו בעלי הקיוסקים, כי את אוכלוסיית המכורים אפשר לעשוק לנצח, יצרני הטבק דאגו לכך.

 

המלצות וועדת "טכטנהר שלא הוליד אפילו עכבר" לא נדונו בשום פורום רציני, ואפילו ניואנס כמו יבוא מקביל של מוצרי מזון , שהיה מכניס מידה של תחרות למשק הישראלי הריכוזי לא יושם שלא נדבר על מהלכים קרדינאליים, על אף שמלכתחילה היו מעט מאוד כאלה.

 

מה כן הצליח?

 

שוק הדירות התרסק, ועוד מעט כל זוג צעיר שלקח משכנתא על דירה במחירי לונדון ופריס, ימצא את עצמו משלם משכנתא שערכה כפול משווי הדירה העלובה שגר בה, (מעניין איך הוא ירגיש בעת שיבין שאם היה שוכר את אותה דירה, היא הייתה עולה הרבה פחות מן המשכנתא).

 

כמובן לזוג הבא בתור, זה שרוצה להיכנס למלכוד רק כעת, כי העת לכאורה שפויה יותר בפרספקטיבה של המחיר, לא יהיה מספיק, כי עם עליות מחיר כמו שהיו בשליש האחרון של השנה, הוא לא יצליח לגמור את החודש גם ללא מחויבות נוספת של אלפי שקלים למשכנתא.

 

אם לא די בכך, קברניטי הכלכלה הנבונים שלנו, החמירו את התנאים בשוק המשכנתאות, והפכו אותו לעוד פחות נגיש לנצרכים, שהם רוב הציבור בארץ.

 

אולם לא אלמן ישראל, ובא לציון הגוא(ע)ל, מנהיגנו הדגול הבטיח ליישם חוק מ – 1949, חוק חינוך חינם, בספטמבר הבא עלינו לטובה, כלומר קצת אחרי המלחמה, שבמהלכה, יושמדו עשרות אלפי בתים ותשתיות בארץ הקודש.

 

כל הכסף, אם יהיה, יוזרם לשיקום ההריסות, כמובן תחילה לתשתיות ורק אחרי זה ישקמו, אם בכלל, את הבתים שלנו. (להזכירכם, חברות הביטוח אינן מכסות נזקי מלחמה, גם לא הממשלה, אז אולי כדאי למכור בכל זאת את הדירה בתל אביב ולקנות באריאל, שם יש להניח, בזכות הפלסטינים השכנים, לא יגיעו הטילים, והנה סוף סוף למדנו כמה המתנחלים חכמים מאתנו).

 

ואסיים באנקטודה בלתי רציונאלית לכאורה, ומבישה בפן האישי שלי, אירועי הונגריה.

 

מסתבר שמכל המדינות של האיחוד האירופי המתרסק, רק אצלם החלו תהליכים מאוד מדאיגים של ביטול הדמוקרטיה ומעבר לדיקטטורה.

 

הממשלה מצרה את צעדי השופטים העליונים, מצמצמת את הפרלמנט, מבטלת פונקציות של רגולציה ומנסחת חוקה חדשה שתטיב עם ההנהגה. (מזכיר לכם משהו?)

 

שר האוצר ההונגרי סרב לקבלת הלוואה שיכלה להטיב עם העם ההונגרי שסובל ממצוקה נוראית, בטענות של גאווה לאומית, עצמאות  ו"הונגריות" נעלה.

 

הונגריה מבודדת בעולם, כפי שאף פעם לא הייתה.

 

קרנות הפנסיה הפרטיות הולאמו וכספי המבוטחים בידי הממשלה שאין לה גרוש על הנשמה.

 

אחרי כל זה, אני רק שואל שאלה, חוץ מהצרה האישית שלי, שגם במולדת השנייה שלי העניינים חרא, והמפלט האחרון לפני אריאל הלך פרש, מה המשותף בין ההונגרים לבין הישראלים שנוהגים בנסיבות די שונות אותה מידה?

 

יש כמה אפשרויות.

 

אני מהמר שהיעדר מוחלט של מסורת דמוקרטית בעברנו כמו אצל ההונגרים, היא הסיבה.

 

האמירה השגורה על רוב ההונגרים בימים אלה היא כזאת: דמוקרטיה שגמוקרטיה**. (או בעברית צחה, "דמוקרטיה בתחת שלי ושלך").

 

 

נ.ב. הונגריה ידועה בתור מפסידנית נצחית בכל מלחמה. (לא רק במלחמות הפרטיות שלה, והיו כמה, אלא גם כל צד במלחמה של ישויות שונות אליו הצטרפה, הפסידו את המלחמה).

 

לאור הישגי מלחמות האחרונות שלנו מעת יום כיפור נניח, האם אפשר שאנחנו, ישראל, באותה מגמה?

 

נ.ב. נוסף, בונוס - להזכירכם,המשבר הכלכלי של 2008 התחיל בארה"ב ובמערב עקב התרסקות שוק הדירות.

 

 אלסטר סמיט*

 

**שג, (SEG) = אחוריים בעברית צחה.

כותב, מבקר ומייחל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב